Tätä nykyä jo Pihtiputaan mummonkin tuntema Black Friday on yksi kaupan alan suurimmista yksittäisistä tapahtumista, jonka kaupallinen merkitys voimistuu edelleen parin viime vuoden notkahduksesta huolimatta. Odotukset ovat tämän vuoden osalta suuret, sillä esimerkiksi verkkokaupan vuosittaisista myyntimääristä raportoivan Vilkkaan mukaan käänne parempaan on tapahtunut.
3PLogistiikan logistiikkakeskuksen lähettämö Turun Panimokadulla Black Fridayn aikana 2023.
Positiivinen trendi on havaittavissa myös 3PLogistiikan kaupan alan asiakkuuksien kohdalla. Esimerkiksi valaisinverkkokauppa Valostore sekä autonhoitotuotteita myyvä Autodude odottavat tältä syksyltä kaksinumeroisia kasvulukuja. Molemmat brändit ovat suoriutuneet hyvin haastavampinakin vuosina, ja tällä hetkellä markkinaolosuhteet ovat kääntyneet taas huomattavasti positiivisempaan suhteen.
Kassakoneen kilinän sivutuotteena Black Friday asettaa merkittäviä haasteita toimitusketjulle. Sesonkiaikana tilausmäärät moninkertaistuvat huomattavasti ja esimerkiksi pelkästään 3PL:n Turun Panimokadun logistiikkakeskuksessa tilauksia käsitellään muutamassa päivässä yhtä paljon, kuin normaalisti koko kuukauden aikana. Tämä tarkoittaa, että sekä kaupan alan yritysten, että logistiikkaoperaattoreiden on varauduttava huolellisesti, jotta toimitusketju kestää kuormituksen ja pystyy vastaamaan nopeasti vaihteleviin tarpeisiin.
Toimitusketjun onnistuminen Black Fridayna ei ole pelkkä logistinen suoritus, vaan strateginen kokonaisuus, jossa yhdistyvät ennakointi, resurssienhallinta, myynti ja markkinointi ja yhteistyö kumppaneiden kanssa. Kun olet saanut asiakkaasi tekemään loistavan diilin, he odottavat, että ostosta pääsee hypistelemään niin pian kuin mahdollista. Vahinko yrityksen brändille ja asiakaskokemukselle voi olla mittava, jos tilausten käsittelyssä tai kuljetuksessa ilmenevät ongelmat aiheuttavat viiveitä tai virheellisiä lähetyksiä.
toimitusketjun perustana Ennakointi
Black Fridayn onnistunut hallinta lähtee ennakoinnista. Kaupan alan yritysten kannattaa analysoida edellisten vuosien myyntidataa, jotta kysyntäpiikit ja suosituimmat tuotteet on tunnistettavissa. Tiedon avulla voit tehdä tarkempia varastointipäätöksiä ja varmistaa, että varastossa on tarpeeksi tuotteita vastaamaan kysyntään. Jos olet panostamassa Black Fridayihin ensimmäistä kertaa niin huomioi, että markkinoidessasi kärkituotteitasi, kysyntä voi yllättää myös niiden normaalisti hitaasti myyvien tuotteiden kohdalla.
Ilman aiempaa dataakin voit pyrkiä ennakoimaan toimitusketjusi mahdolliset pullonkaulat. Esimerkiksi varastointikapasiteetti, tilausten käsittelynopeus ja kuljetuskalusto voivat joutua koville suuren tilausmäärän edessä. Näiden haasteiden ennakoiva ratkaisujen suunnittelu auttaa ehkäisemään ongelmia ennen niiden syntymistä.
Logistiikkakumppanin rooli
Ulkoinen logistiikkapalveluntarjoaja on keskeisessä asemassa Black Fridayn onnistumisessa. Hyvä kumppani pystyy tarjoamaan skaalautuvat ratkaisut, kuten riittävät varastohenkilöstö- ja laiteresurssit, säilytystilat, ammattimaisesti konseptoidut tehokkaat prosessit tilausten käsittelyyn ja joustavat kuljetusratkaisut. Esimerkiksi 3PL siirtyy Black Friday -viikolla tarvittaessa kahden vuoron työskentelytahtiin.
Kuljetusten osalta logistiikkakumppani auttaa optimoimalla reitit ja hyödyntämällä reaaliaikaista seurantaa. Tämä ei ainoastaan nopeuta toimituksia, vaan myös parantaa asiakaskokemusta, kun kuluttajat saavat tarkkaa tietoa tilauksensa etenemisestä. Jos olet verkkokauppias, voit edesauttaa myyntiä tarjoamalla asiakkaillesi joustavat toimitusvaihtoehdot, kuten noutopistejakelun ja kotiinkuljetuksen.
Toimitusketjun sujuvuus varmistetaan tiiviillä yhteistyöllä
Black Fridayn aikana toimitusketjun hallinta on tiimityötä, jossa asiakasyrityksen ja logistiikkakumppanin välinen tiivis vuoropuhelu sekä selkeä viestintä ovat avainasemassa. Kun kysyntä paisuu odottamattoman suureksi tai eteen tulee yllättävä kuljetusongelma, nopea ja mutkaton reagointi on välttämätöntä.
Viesti asiakkaillesi selkeästi toimitusajoista ja mahdollisista viivästyksistä. Avoimuus ja realistiset lupaukset auttavat hallitsemaan odotuksia ja ylläpitämään luottamusta myös kiireen keskellä.
Oppia tuleviin sesonkeihin
Black Friday tarjoaa yrityksille myyntipiikin ohella mahdollisuuden oppia. Toimitusketjun suorituskyvyn analysointi sesongin jälkeen auttaa tunnistamaan, missä onnistuttiin ja mitä tulisi kehittää edelleen. Esimerkiksi me 3PLogistiikalla käymme varasto- ja prosessidataa läpi asiakkuuksiemme kanssa ajantasaisissa suorituskykypalavereissa.
Yhteenveto
Kauppiaalle Black Friday on hyvin hoidettuna ajankohta, jolloin tehdään parhaimmillaan vuoden myyntihuiput tai huonosti hoidettuna tapa, jolla saadaan vahingoitettua brändin mainetta ja asiakastyytyväisyyttä pitkäksi aikaa. Pyöritätpä varastotuotantoa omissa varastotiloissa tai sitten 3PL logistiikkaoperaattorin avustuksella, niin menestyksen eväät tiivistyvät oikeastaan kolmeen prinsiippiin: huolelliseen ennakointiin, tiiviiseen yhteistyöhön eri resurssien välillä ja huolelliseen jälkianalyysiin.
Jos luet tätä sesongin päätyttyä ja toteat, että omat tai kumppanin resurssit eivät viime kerralla riittäneet niin olemme mielellämme apuna seuraavassa koitoksessa.
Ota yhteyttä
Jussi Örn
Toimitusjohtaja, 3PLogistiikka Group
+358 40 664 6546
jussi.orn(@)3pl.fi
3PLogistiikka Group Oy on kotimainen logistiikka-alan konserni, jonka tavoitteena on toimia henkilöstön, asiakkaiden ja kumppaneiden varauksettomien suosittelujen arvoisesti. Yhtiö palvelee esimerkiksi kaupan alan ja teollisuuden toimijoita, maahantuojia, verkkokauppayrityksiä sekä projektikohteita. 3PLogistiikka-konserni työllistää yhteensä noin 120 ammattilaista Porissa, Turussa, Uudellamaalla ja Tallinnassa sijaitsevissa logistiikkakeskuksissa. 3PL aloittaa logistiikkatuotannon lisäksi joulukuussa Sipoon uudessa logistiikkakeskuksessa. 3PLogistiikka-konsernin liikevaihto oli viime vuonna noin 12 Meur ja kasvaa kuluvalla tilikaudella noin 14 miljoonaan euroon.